Schuttevaer - RSS

last updated: 23 Apr 2019 08:39:56
  • Laagzwavelige brandstof kan voor problemen zorgen
    ‘Ik denk dat wel nog wat gaan beleven met de invoering van de laagzwavelige brandstof’, waarschuwt vice-president Maarten Jeronimus van Goltens Green Technologies. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor de ‘groene activiteiten’ van het concern en voorziet problemen.
  • ‘Plug and play’ scrubbers
    Value Maritime meldde zich twee jaar geleden vanuit Wijk bij Duurstede op de scrubbermarkt. Zes mensen met een achtergrond in de scheepvaart, scheepsbouw en de financiële dienstverlening. Ze ontwikkelden naar eigen zeggen een ‘opnieuw uitgevonden’ uitlaatgasreiniger.
  • Milieuwinst per schip aantoonbaar + video's
    ‘Eindelijk kunnen we bewijzen hoe schoon we varen’, zegt een schipper in een video op de ‘mid-term conference’ van het project Clinsh in Brussel. ‘Meten aan de pijp’ kwam binnen het Nederlandse project Green Deal Cobald niet van de grond, maar Europees zijn er nu meetresultaten van 35 schepen. Daarmee is aantoonbaar hoe ze hun roet- en NOx-uitstoot minimaliseren.
  • Schuttevaer Motoren: KTB importeert Yuchai Marine
    Koning Technisch Bedrijf (KTB) in Meppel is exclusief dealer voor de Benelux en Duitsland van de voor de zee- en binnenvaart gecertificeerde motoren van het Chinese Yuchai Marine. De zwaarste uitvoering met CCR2-certificering, de YC6C levert 706 kW (960 pk) bij 1350 toeren.
  • Schuttevaer Motoren: MAN Diesel & Turbo wordt MAN Energy Solutions
    MAN Diesel & Turbo heet sinds kort MAN Energy Solutions. ‘Die naam dekt onze activiteiten beter’, zegt verkoopdirecteur Egbert Sprokkereef van MAN Energy Solutions Netherlands uit Schiedam ‘We zijn op voortstuwings- en energiegebied veel breder geworden.’
  • Schuttevaer Motoren: Kemper & Van Twist Diesel wordt Koninklijke Van Twist
    Perkins en Lombardini importeur Kemper & Van Twist Diesel uit Dordrecht wijzigde vorig jaar de bedrijfsnaam in Koninklijke Van Twist. De toevoeging ‘Diesel’ dekt volgens het bedrijf niet langer de lading nu de levering van gyrostabilisatoren, hybride energiesystemen, gasmotoren, zelfreinigende brandstoftanks, noodstroom- en WKK-installaties steeds belangrijker wordt.
  • Schuttevaer Motoren: VIV, snel naar klimaatneutraal
    De nieuwe Stage V-regelgeving fase I is 1 januari eindelijk ingegaan. Hierin draait het om motoren kleiner dan 300 kW. Naarmate deze datum dichterbij kwam werd iedereen steeds nerveuzer. Er waren veel vragen, want hoe verloopt de invoering? Zijn er voldoende motoren? Hoeveel duurder zijn de Stage V-motoren ten opzichte van niet-Stage V? Allemaal relevante en terechte vragen. Maar de komende 1,5 jaar mogen er nog CCR2-motoren worden ingebouwd als de motor is geproduceerd voor 2019.
  • Commentaar: De vooruitgang brengt schone lucht en geruisloos vervoer
    De monsterzege van Forum voor Democratie van Thierry Baudet is een belangrijke aanwijzing dat veel mensen zich grote zorgen maken over de kosten van klimaatmaatregelen. Ook in de binnenvaart leeft de vrees dat vergroening kostbaar en niet terug te verdienen is.
  • Schuttevaer Motoren: John Deere doet geen moeite voor Stage V
    Motorenfabrikant John Deere lijkt niet van plan om zelf maritieme motoren voor de Europese binnenvaartmarkt EU Stage V te certificeren. Dat stelde sales engineer Admar Verschoor van NPS Diesel in Ravenstein op de in februari gehouden Boot Holland Beurs in Leeuwarden.
  • Antwerpen dompelt zich met nieuwe havenschepen onder in OSD
    De drukte op de Open Scheepvaartdagen (OSD) in de Antwerpse Waagnatie werd door standhouders zaterdagmiddag 30 maart als aangenaam ervaren. De binnenvaartvakbeurs kwam vrijdag wat traag op gang. Veel hoop is er op de zondagmiddag, als gewoonlijk veel schippersgezinnen de laatste beursdag benutten.
  • Schuttevaer Motoren: Vink gaat ‘all the way’ met Stage V voor DAF Paccar
    De door Vink Diesel uit Sliedrecht gemariniseerde Euro 6-motoren van DAF Paccar uit Eindhoven slaan goed aan in binnenvaart. Er zijn er inmiddels 15 geplaatst en vijf in bestelling. De motoren voldoen aan de Stage V emissie-eisen en krijgen straks een certificaat van TNO en RDW dat dit bevestigt.
  • Schuttevaer Motoren: ‘Stage V motor wordt 70.000 euro duurder’
    ‘Te laat hermotoriseren kan je duur komen te staan. Nu is het moment’, stelt accountmanager binnenvaart Patrick Franke van MAN Rollo. ‘Nu hermotoriseren is voor de klant het voordeligst en wij bieden hierbij als MAN Rollo een range motoren aan voor zowel bestaande als nieuwe schepen.’ Stage V-motoren kunnen volgens Franke straks zomaar 70.000 euro duurder zijn dan de huidige CCR2-motoren.
  • Schuttevaer Motoren: MTU zet in op breed scala aan innovaties
    Bij MTU Benelux in Dordrecht wordt op alle fronten nagedacht over de toekomst. Er wordt gestudeerd op ondersteuning door battery packs, Stage V-certificering, doorontwikkeling van de nieuwe serie 4000 M05 motoren in de Green Ocean-lijn en gekeken naar alternatieve brandstoffen, zoals waterstof en methanol.
  • HDM werkt aan CO2-neutrale oplossingen voor scheepvaart
    Holland Diesel Maassluis, geautoriseerd dealer voor MTU-motoren en Northern Lights generatorsets, verzorgt wereldwijd steeds meer service, reparaties en revisies voor de motoren en generatoren van luxe jachten.
  • Schuttevaer Motoren: Volvo Penta zet in op hybride en elektrische aandrijvingen
    Volvo Penta zet vol in op de ontwikkeling van hybride en volledig elektrische aandrijfsystemen voor de maritieme- en industriële sector. Doelstelling is om in 2021 elektrische systemen te hebben voor een scala aan land- en maritieme toepassingen.