Schuttevaer - RSS

last updated: 17 Feb 2019 18:05:17
  • Schaarse ruimte uitdaging voor Schiphol op Noordzee
    Niet alleen de hoge kosten, maar ook de steeds schaarser wordende ruimte op de Noordzee staat de aanleg van een luchthaven op de Noordzee mogelijk in de weg. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) liet een quick scan doen. De kosten voor de aanleg worden geschat tussen de 33 tot 46 miljard euro.
  • Shell Pernis klaar voor productie schonere scheepsbrandstoffen
    De Shell-raffinaderij in Rotterdam-Pernis is klaar voor de verwachte groei in de vraag naar schonere scheepsbrandstoffen als op 1 januari 2020 de zwavel-limiet van de IMO van maximaal 0,5% zwavel ingaat.
  • Groot Ship Design ontwerpt emissieloze bunkertanker
    Groot Ship Design heeft een volledig emissieloze elektrische bunkertanker (1300 kuub, 60 x 10,30 meter) ontworpen voor de Japanse Asahi Tanker Corporation in opdracht van het eveneens Japanse maritieme projectbureau Exeno-Yamamizu. De bunkertanker is bedoeld voor het bunkeren van schepen in de Baai van Tokyo.
  • Flexibele intelligente kleptiming verbetert motorprestaties
    Camcon Automotive in het Engelse Cambridge heeft een elektronisch aangestuurd kleppensysteem voor verbrandingsmotoren ontwikkeld dat de klassieke nokkenas vervangt en in staat is de openingstijden per klep en per omwenteling aan toerental en belasting aan te passen.
  • Wärtsilä bouwt eerste shortsea bulker om naar hybride
    De Hagland Captain krijgt als eerste shortsea schip een hybride voortstuwing. Wärtsilä verzorgt de refit van deze zelflossende bulkcarrier van 4699 DWT van het Noorse Hagland Shipping en mogelijk meer schepen van de rederij.
  • Koelsysteem hypermoderne hybride ferries lekt
    De Noorse veermaatschappij Fjord1 heeft een deel van de accu's op twee van haar gloednieuwe ferries moeten vervangen nadat lekkage was opgetreden in het koelsysteem.
  • Minister op werkbezoek
    Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft onlangs een werkbezoek gebracht aan drie maritieme bedrijven in de regio Rijnmond die deel uitmaken van de Topsector Water & Maritiem.
  • Reporter Radio: ‘Overheid remt vergroening binnenvaart’
    De noodzakelijke vergroening van de binnenvaart wordt geremd door de overheid. Die conclusie trok Reporter Radio, het onderzoeksprogramma van KRO-NCRV, zondag 3 februari in een kritische terugblik op de uitzending van november 2017. D66-Tweede Kamerlid Rutger Schonis gaat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) nieuwe vragen stellen.
  • Paccar presenteert drie emissieloze zware vrachtwagens
    Vrachtwagenfabrikant Paccar, eigenaar van onder meer DAF, heeft onlangs voor de Amerikaanse merken Peterbilt en Kenworth drie emissieloze zware vrachtwagens gepresenteerd.
  • Flettner-rotor presteert in praktijk beter dan gedacht
    De Eco Flettner-rotor aan boord van het vrachtschip Fehn Pollux levert meer rendement dan vooraf was berekend. Dat blijkt nu het 90 meter lange en 4200 ton metende schip een halfjaar onderweg is. Tijdens de reis worden constant gegevens verzameld waaruit het hoge rendement van de 18 meter hoge rotor blijkt.
  • Pon Power gaat in zonnepanelen
    Pon Power en Caterpillar verkopen sinds kort ook zonnepanelen onder de naam Cat Solar. Doel is klanten een duurzaam alternatief voor het opwekken van stroom te bieden. De Cat Solar zonnepanelen maken gebruik van ‘Thin Film Technology Advantage’.
  • Dubbele première op Tenerife: Anthony Veder bunkert Aidanova
    De Coral Methane van Anthony Veder heeft op de rede van Tenerife de Aidaonova voor de eerste keer gebunkerd. De Aidanova is het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig op LNG draait, voor de Coral Methane was het de eerste levering sinds de ombouw van ethyleen/LNG tanker naar LNG bunkerschip.
  • CCR2-motor mag 24 maanden na Stage V worden geplaatst
    CCR2- of EU Stage IIIA-gecertificeerde binnenvaartmotoren mogen onder voorwaarden nog tot 24 maanden na het ingaan van de nieuwe EU Stage V emissienorm worden geplaatst. Hierover was publiekelijk verwarring ontstaan. Schuttevaer vroeg de Europese Commissie en de CCR om opheldering.
  • Opinie: Binnenvaart moet zich druk maken over Jumbo
    Terwijl de binnenvaart naarstig bezig is te zoeken naar mogelijkheden om de vloot te vergroenen en verduurzamen zit de concurrentie niet stil. Ik heb het dan over het wegvervoer. In de binnenvaart is dieselelektrisch varen voorlopig de state-of-the-art waar het gaat om het omlaag brengen van het verbruik en de emissies. Het eerste volledig elektrisch varende binnenschip bestaat voorlopig alleen nog op papier.
  • DEX komt met superolie
    DEX-Premium Lubricants uit Rotterdam heeft met nanotechnologie een vrijwel onverwoestbare smeerolie voor scheepsmotoren en tandwielkasten ontwikkeld. De met nanodeeltjes silicium- en aluminiumoxide verrijkte smeerolie verlaagt de wrijving volgens de ontwikkelaars zo sterk dat brandstofverbruik, olieverbruik en motorslijtage aantoonbaar verminderen. In combinatie met extra fijne filters behoort olieverversen bovendien tot het verleden.