Schuttevaer - RSS

last updated: 15 Dec 2017 04:19:00
  • Pre-swirl stator verhoogt het schroefrendement
    Een pre-swirl stator (PSS) waarvan de vinnen het naar de schroef stromende water naar beneden dwingen aan de kant waar de schroefbladen omhoog draaien verbetert het schroefrendement tot 10%.
  • Duidelijkheid over geluidseisen
    ‘Schippers weten nu eindelijk waar ze aan toe zijn', zegt Annelies van Dijk-Volker, die sinds kort juridische zaken behartigt bij Koninklijke BLN-Schuttevaer, over het internationale akkoord rond de versoepeling van de geluidseisen aan boord van binnenvaartschepen. Haar BLN-collega Gerard Kester en Lijdia Pater-de Groot van het CBRB zijn er 13 jaar druk mee geweest. Ze zijn dan ook ‘heel blij' met het resultaat van de Nederlandse delegatie bij CESNI.
  • Dieselmotoren Hydroville draaien op waterstof
    Zeerederij CMB heeft woensdag 29 november op de Schelde in Antwerpen een pendelscheepje in de vaart genomen waarvan de dieselmotor op waterstof draait. Het Hydroville gedoopte scheepje werd als wereldprimeur gepresenteerd.
  • Overheid moet meten aan de pijp erkennen
    De overheid moet nu eindelijk eens het meten aan de pijp gaan erkennen. Het plaatsen van een on-board monitoringssysteem om de werkelijke uitstoot van binnenvaartschepen te meten is relatief goedkoop, kan aantonen dat kleine schepen ook voldoen aan de CCR-II normen en stimuleert vergroening van vervuilende schepen.
  • Duitsers ontwikkelen emissieloze duwboot
    De Technische Universiteit (TU) in Berlijn ontwikkelt met Imperial en Behala een volledig emissieloze elektrische duwboot. Accu's en op waterstof draaiende brandstofcel leveren de energie. Er komt geen enkele verbrandingsmotor in te staan.
  • ‘Autonome vaart stap voor stap opbouwen'
    IT-bedrijf CGI Nederland ontwikkelt samen met vijf partners een systeem waarmee binnenvaartschepen stukje bij beetje in slimme schepen kunnen veranderen. De eerste concrete stappen zijn al gezet bij een proefproject in de Rotterdamse haven.
  • In Memoriam: schipper/scheepsbouwer Frans van Meerendonk (74)
    Frans van Meerendonk werd geboren op 9 april 1943 in Terneuzen. Met zijn echtgenote Cathy voer hij vele jaren door Europa. Vanaf het motorschip Franca ging het echtpaar ‘voor anker' in Sluiskil. Stilzitten kon Frans echter niet. Afgelopen zondag overleed hij op zijn woonadres aan een hartstilstand.
  • Vouwcontainers zwermen uit
    Wat hebben Mundra, Tuticorin, Shanghai, Chicago en Jebel Ali,met elkaar gemeen? Samen met Incheon, Qingdao, Urumqi, Wladiwostok en Moskou? Het zijn havens waar pilot-projecten worden uitgevoerd met inklapbare 4FOLD containers van Holland Container Innovations uit Delft.
  • PowerPac als alternatieve walstroomvoorziening
    Schone stroom in zeehavens is al jaren een fel bepleit, bediscussieerd en omstreden onderwerp. Intussen heeft het Hamburgse bedrijf Becker Marine flinke stappen gezet om schepen in havens de mogelijkheid te bieden om via LNG-gestookte generatoren in hun stroombehoefte te voorzien. Dat begon met de bouw van de hybride LNG-barge Hummel die werd ontwikkeld met en voor de cruiserederij Aida.
  • HEBO voegt bok toe aan vloot
    HEBO Maritiemservice breidt in januari 2018 de vloot uit met een drijvende bok uit Denemarken. De nieuwe aanwinst heeft een hijscapaciteit van 900 ton en beschikt over een flinke hijshoogte.
  • SEC-4 klaar voor Stage V
    Het Oostenrijkse Steyr Motors heeft vorige week op de beurs Marine Equipment Trade Show (METS) in Amsterdam de nieuwe SEC viercilinder dieselmotor gepresenteerd. ‘De motor is voorbereid op plaatsing van een SCR-katalysator wanneer dat vanaf 2019 nodig is om aan de EU-Stage 5 emissienormen te voldoen', zegt directeur Iman Padmos van Steyr-importeur Padmos uit Brouwershaven.
  • Nabehandelingsunit maakt bestaande motoren Euro V
    Maritiem uitlaatspecialist Discom heeft in samenwerking met Yerseke Engine Services (YES) een nabehandelingsunit ontwikkeld waarmee zowel bestaande als nieuwe motoren kunnen voldoen aan de Euro V emissienorm.
  • Europort houdt internationaal vitale rol
    Met 26.733 bezoekers uit 93 landen en een reeks gesloten deals ziet de organisatie van Europort de vitale rol van de beurs voor de internationale maritieme sector bevestigd. De beursorganisatie had gerekend op 30.000 bezoekers (29.174 in 2015).
  • Structuur scheepvaart belemmert vergroening
    De kleinschaligheid van binnenvaartondernemingen vormt een grote belemmering voor vergroening van de sector. Het zorgt er namelijk voor dat er te weinig wordt verdiend en nauwelijks investeringsruimte is. Wat overigens ook geldt voor kapitein-eigenaren in de zeevaart. Tot die bevinding komt professor ir Hans Hopman van de TU Delft in de factsheet ‘Verduurzaming Scheepvaart'.
  • Wessels wil nog drie schepen op LNG ombouwen
    Nadat de rederij Wessels uit het Duitse Haren in augustus dit jaar het op dual fuel omgebouwde containerfeederschip Wes Amelie (1036 TEU) in gebruik nam, tekende reder Gerd Wessels op de beurs Europort in Rotterdam een ‘letter of intent' om er nog eens drie te laten ombouwen. De andere partij is MAN Diesel & Turbo.