Techniek

Techniek – Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
last updated: 23 Aug 2019 23:05:10
  • Conditiemeting via spoelpoort verlengt standtijd zuigerveren
    Het vernieuwen van de zuigerveren gebeurt bij tweetaktmotoren al jaren op door de fabrikant voorgeschreven standtijden. Vrijwel altijd voldoen de oude zuigerveren dan nog ruimschoots aan de specificaties. Omdat de zuigers al zijn getrokken worden ze dan toch vervangen. Langzaamlopers worden steeds efficiënter  Nieuwe techniek vereenvoudigt onderhoud tweetaktmotor   Door Hans Heynen Een nieuwe techniek maakt...
  • Touchscreens weg van US torpedoboten
    De Amerikaanse marine gaat touchscreen controllers op torpedoboten vervangen door stuurwielen en gashendels. Onderzoek heeft uitgewezen dat de touchscreens een rol speelden bij de aanvaringen van de USS Fitzgerald voor de kust van Japan en de USS John S. McCain nabij Singapore in respectievelijk juni en augustus 2017.  Gebleken is dat gebrekkige training ervoor zorgde...
  • Acta Centaurus gaat elektrisch varen
    Naast haar dieselelektrische voortstuwing kan het pas opgeleverde walk-to-work/offshoreconstructievaartuig Acta Centaurus eind dit jaar ook geheel elektrisch varen. Hiervoor gaat Wärtsilä een hybride voortstuwingssysteem installeren aan boord van dit multifunctionele werkschip van Acta Marine uit Den Helder. Het nieuwe voortstuwingssysteem wordt in het vierde kwartaal van dit jaar geïnstalleerd en gaat bestaan uit een aandrijving,...
  • CCR accepteert motoren Goblin zonder certificaat
    Het ms Goblin (135 x 11,45 meter) mag van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR), na vijf jaar van tijdelijke ontheffingen, definitief met drie niet-CCR-gecertificeerde, van SCR-katalysatoren voorziene, dieselmotoren blijven varen. Ze worden daarbij gelijk gesteld aan CCR 2-motoren, hoewel de emissies een stuk lager liggen. Katalysator gelijkwaardig aan CCR 2, maar emissies veel...
  • Brons Motorenmuseum blijft hopen op Noordborg
    Het sinds 2016 dakloze Brons Motorenmuseum, laatstelijk gevestigd in Appingedam, heeft in betrekkelijke stilte gewerkt aan een ambitieus plan om de kustvaarder Noordborg vanuit Ridderkerk naar Delfzijl te halen. Begin juli werd door eigenaar Dick van der Kamp Shipsales nog geprobeerd de Noordborg via een veiling te verkopen maar de minimumprijs werd niet gehaald en...
  • Groot-Brittannië wil maritieme koploper energietransitie zijn
    Alle nieuw te bouwen schepen die bestemd zijn om op de Britse wateren te varen, moeten binnen afzienbare tijd emissievrij kunnen varen. Dat is de ambitie die het Britse ministerie voor Transport uitspreekt in het Clean Maritime Plan dat vorige maand is gepubliceerd. Daarin staat onder meer dat schepen die vanaf 2025 worden besteld moeten...
  • Auckland krijgt eerste elektrisch aangedreven sleper ter wereld
    De eerste volledig elektrisch aangedreven havensleepboot ter wereld gaat in het Nieuw-Zeelandse Auckland aan de slag. Bouwer is de Damen Shipyards Group. Het wordt een zogeheten Reversed Stern Drive (RSD) sleper met een trekkracht van 70 ton. Het contract voor deze unieke havensleepboot is op 29 juli in Auckland ondertekend. Dit meldt Piet Sinke in...
  • Tow-Bot alternatief voor havensleper
    De elektrische Tow-Bots veranderen in een boeg- en hekschroef, die de loods of kapitein vanaf de brug, met een afstandsbediening, kan aansturen. Vaz verwacht dat de kosten van ‘sleepbootassistentie’ met Tow-Bots de helft lager liggen dan van traditionele slepers. Autonoom varende boegschroefunit koppelt zich aan onderwaterschip    ‘Ik ontwerp er nu met een paaltrek van 22...
  • Contargo past schepen aan voor extreem laag water
    Containeroperator Contargo heeft exceptionele maatregelen genomen om beter opgewassen te zijn tegen extreem lage rivierwaterstanden. Vier schepen in de containervloot zijn onder de waterlijn aangepast om bij geringe diepgang voldoende schroefwater te houden. Probleem was dat de schroef in een straalbuis onder het achterschip lucht aanzoog bij geringe diepgang. Om dat te voorkomen moest ballast...
  • Extreem gladde coating maakt verbrandingsmotor 5% zuiniger
    Onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Werkstoff- und Strahltechnik (IWS) in Dresden ontwikkelen een slijtvaste diamantachtige coating met een microscopische haaienhuidstructuur voor toepassing in verbrandingsmotoren. Microscopische haaienhuidstructuur vermindert interne wrijving Door Hans Heynen Doel is de wrijving tussen zeer snel langs elkaar schuivende onderdelen, zoals zuigerveren en cilinderwanden, zo sterk te verminderen dat het brandstofverbruik en...