Schuttevaer - RSS

last updated: 17 Aug 2018 21:00:24
  • DNV GL en Klaveness doen inspectie op grote afstand
    De Noorse rederij Klaveness heeft samen met DNV GL een periodieke onderhoudsinspectie laten uitvoeren op een schip, terwijl de inspecteur in Oslo en het schip, de bulkcarrier Ballard, op 5000 kilometer afstand, in Bahrein lag.
  • Lidar vult gat tussen radar en het oog
    Na sonar en radar lijkt lidar straks een vaste plek op de brug krijgen. Zeker bij geheel of gedeeltelijk autonoom varende en afmerende schepen. ‘Lidar vult het gat tussen radar en het menselijk oog of de camera', zegt Ir. Jatin Kot van lidar-specialist Neptec Technologies.
  • Eigen wind- en zonnepark voor accu's Port-Liners
    Er komt een windmolen- en zonnepanelenpark dat zo'n 50 scheepsbatterijen tegelijk kan opladen voor de volledig elektrisch varende Port-Linervloot van de familie Van Meegen. De accu's worden van daaruit naar Belgische en Nederlandse havens gebracht en gewisseld met lege accu's.
  • Noren testen autonome, vrijvarende veerpont (video)
    De universiteit NTNU in het Noorse Trondheim werkt aan een onbemand elektrisch vrijvarend pontje dat passagiers overzet. Er is intussen een verkleind prototype dat daadwerkelijk fietsers en voetgangers kan overzetten zonder menselijk ingrijpen.
  • 'Overheid moet praktijkmeting uitstoot nog dit jaar regelen'
    Koninklijke BLN-Schuttevaer wil dat de overheid scheepsmotoren, die in de praktijk gemeten net zo schoon als nieuwe motoren, nog dit jaar gaat erkennen. Dat schrijft de brancheorganisatie in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen. De brief volgt op een gesprek met de minister op 12 juli.
  • Binnenvaart moet over op biobrandstof
    Voor de vergroening van de binnenvaart is het nodig dat de sector op termijn overgaat naar (diesel)elektrische voorstuwing. In de overgangsfase zet de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord echter in op bijmenging van duurzame geavanceerde biobrandstoffen.
  • Kongsberg koopt Rolls-Royce Commercial Marine
    Rolls-Royce heeft haar maritieme tak onlangs voor 565 miljoen euro verkocht aan het Noorse Kongsberg. Als ook de mededingingsautoriteiten toestemming hebben gegeven voor de overname, kan de verkoop volgens beide bedrijven in het eerste kwartaal van 2019 zijn afgerond.
  • Fehn Pollux met Flettner rotor naar zee (video)
    Het 90 meter lange vrachtschip Fehn Pollux (4250 t) is 28 juni met een 18 meter hoge Eco Flettner rotor vanuit Leer naar zee vertrokken. De rotor werd geplaatst bij het maritiem centrum Mariko in Leer in het kader van het Duits-Nederlandse samenwerkingsproject Interreg IV A.
  • Kabinet trekt opnieuw geld uit voor innovatie binnenvaart
    Ook dit jaar kan de binnenvaartsector waarschijnlijk nog subsidie krijgen voor projecten die bijdragen aan de duurzaamheid van de binnenvaart door de uitstoot van CO2-, NOX-, PM-emissies of methaanslip te verminderen. Dit jaar wil minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat nog een miljoen euro beschikbaar stellen, voor volgend jaar wil ze maximaal 200.000 euro uittrekken.
  • Platform staat klaar voor advies biobrandstoffen
    Het Platform Duurzame Biobrandstoffen (PDB) kan binnenvaartondernemers adviseren bij een eventuele overschakeling naar duurzame biobrandstoffen. Zo'n overstap kan direct een aanzienlijke milieubijdrage leveren, zeker waar het de CO2-uitstoot betreft.
  • Optimisme overheerst in aanloop naar SMM
    Hamburg staat van 4 tot en met 7 september in het teken van de Schiffbau, Maschinen und Meerestechnik Messe, de SMM, ‘s werelds grootste maritieme vakbeurs. Economische groei en door milieuregels gedreven investeringen zorgen voor een optimistische stemming.
  • VIV ordent emissieregels
    De Vereniging Importeurs Verbrandingsmotoren (VIV) heeft oude, huidige en toekomstige emissienormen voor maritieme en andere Non Road Mobile Machinery (NRMM) motoren overzichtelijk geordend in een voor iedereen toegankelijke emissietool op www.verbrandingsmotor.nl.
  • Oude binnenvaartmotor loopt vast in emissiefuik
    Ook oudere binnenvaartmotoren kunnen de dans niet te ontspringen als het gaat om vergroening. Zonder strengere emissie-eisen aan alle scheepsdiesels, raakt de binnenvaart achterop. Dat is aan de orde aan de Green Deal-tafel, waar momenteel wordt gesproken over maatregelen om de uitstoot van de binnenvaart verder te beperken.
  • Kapitein bestuurt Kotug-sleper in Rotterdam vanuit Marseille (video)
    Een kapitein van Kotug heeft de sleper RT Borkum in de Rotterdamse haven eind juni bestuurd vanuit Marseille. Hiermee wil Kotug laten zien dat het op afstand besturen van een sleper over een lange afstand nu al mogelijk is.
  • Haven Antwerpen test onbemand werkschip
    Havenbedrijf Antwerpen voerde donderdag 14 juni voor de eerste keer een test uit met onbemand varen. Hiervoor werd het werkschip Tuimelaar van het Havenbedrijf voorzien van de nodige apparatuur, waarmee het schip op afstand kan worden bestuurd.