Schuttevaer - RSS

last updated: 22 Feb 2018 18:27:36
  • EIB steekt ook met ING 300 miljoen in groen varen
    ING-bank en de Europese Investeringsbank (EIB) openen samen een kredietfaciliteit om investeringen in ‘groene' Europese scheepvaart te ondersteunen. Het betreft een totaalbedrag van 300 miljoen euro, waaraan ING en EIB elk 150 miljoen bijdragen. Zowel binnenvaart als zeescheepvaart kunnen er gebruik van maken.
  • MET Event richt blik op maritieme energietransitie
    Het vakblad Maritiem Nederland houdt 15 maart 2018 het Maritieme Energie Transitie (MET) Event. Centrale vraag is hoe de maritieme sector kan bijdragen aan klimaatdoelen.
  • Harry Cornet nieuwe aanvoerder Werkendam Maritime Industries
    Rolf Maliepaard werd eind 2017 overladen met bedankjes voor zijn werk voor Werkendam Maritime Industries (WMI). De leden benoemden hem zelfs tot erelid. Harry Cornet (46) van de Cornet Groep mag in zijn voetsporen treden, hij was al drie jaar bestuurslid van het maritieme bedrijvencluster in Werkendam.
  • Flettner-rotor blijft belofte
    De ‘serieuze' plannen voor de toepassing van Flettner-rotoren in de zeevaart, blijken een jaar na hun aankondiging in Schuttevaer, nog niet te zijn gerealiseerd. Het betreft een nieuw te bouwen 8500-tons schip voor Switijnk Shipping van Stefan Switijnk uit Harlingen en het vergevorderde plan om een bestaand schip, de 4200 ton metende Fehn Pollux, van een rotor te voorzien in het kader van het Nederlands-Duitse project Marigreen.
  • Noorse batterij-technologie voor highspeed veerboot
    Noorwegen krijgt 11,7 miljoen euro Europese subsidie voor de ontwikkeling van een highspeed elektrische ‘zero emission' veerboot. Deze moet in de toekomst met hoge snelheid gaan varen tussen Stavanger en Hommersåk aan de Noorse westkust.
  • ‘Wtk's verdwijnen het eerst'
    De eerste bemanningsleden die van een schip zullen verdwijnen zijn de engineers. Dat voorspelt Bas Buchner, bestuursvoorzitter van maritiem onderzoeksinstituut Marin in Wageningen. Buchner deed de uitspraak tijdens de relatiebijeenkomst Full Speed Ahead van Bolier in Dordrecht.
  • Methanol-motoren geschikt voor elk schip
    Scheepsmotoren in het binnenvaartsegment kunnen na een retrofit op methanol draaien, wat de emissies sterk vermindert. Dat is in het kader van het Europese Summeth-project in Zweden aangetoond met testen op een Scania D13 en een 12 liter Weichai motor.
  • Multratug 32 kan niet omslaan
    Na lang ontwikkelen en beproeven is nu de allereerste Carrousel Rave Tug (CRT) volledig operationeel. Als Multratug 32 is deze innovatieve sleper, die niet kan omslaan, aan de vloot van Multraship Towage & Salvage toegevoegd. Een zusterschip is in aantocht.
  • OPINIE: Kies nu voor dieselektrisch
    Het klimaatakkoord van Parijs dwingt tot nadenken over vergroening in de binnenvaart om de CO2-footprint te verminderen. Daarnaast is er een noodzaak ook de fijnstof-emissie en de NOx-uitstoot terug te brengen. Heeft de oude vertrouwde dieselmotor z'n beste tijd gehad?
  • Eerste geprinte kraanhaak slaagt voor zware test
    De toonaangevende kranenbouwer Huisman in Schiedam heeft 's werelds eerste 3D geprinte kraanhaak geproduceerd.
  • Oude ketel uit stoomsleepboot Noordzee gehesen
    Met een grote mobiele telescoopkraan is bij Damen Shipyards Den Helder de 17 ton wegende stoomketel uit het ketelruim van de monumentale zeegaande stoomsleepboot Noordzee gehesen. De afgekeurde ketel uit 1922 wordt binnenkort vervangen door een geheel opgeknapt, jonger exemplaar.
  • Officieren varen schip op camera en elektronica
    Het Deense bedrijf Odense Maritime Technology (OMT) heeft de Regional ECOFeeder ontwikkeld, een containerfeeder van 2500 teu op LNG en voorzien van luchtsmering, bedoeld als aanzienlijk schonere en kostenefficiëntere opvolger voor de huidige generatie feederschepen. Meest opmerkelijke innovatie is een benedendekse commandobrug op het achterschip.
  • Ammoniak als schone brandstof
    In de zoektocht naar hernieuwbare brandstoffen voor de maritieme industrie onderzoeken C-Job Naval Architects, Proton Ventures en ENVIU ammoniak als scheepsbrandstof. Eerdere studies gaven aan dat ammoniak veel potentie heeft in het kader van het klimaatvraagstuk.
  • Als subsidie bereikbaar was....
    Binnenvaartondernemers zijn verdeeld over de snelle opmars van duurzame binnenvaartschepen. Ze zien gebeuren dat vooral grotere ondernemingen in de binnenvaart de weg naar de subsidiepot goed weten te vinden en de particuliere binnenvaartondernemer het nakijken heeft, omdat hij onvoldoende financiële middelen heeft om zijn schip te verduurzamen. De optimisten hopen dat de pioniers ervoor zorgen dat vergroening juist betaalbaar wordt.
  • Keuzestress bij vergroening
    Voor verdere en snellere vergroening van de binnenvaart is een meer doelgericht stimuleringsbeleid nodig. Anders blijven de emissies van het grootste deel van de vloot nog jaren op het huidige peil en komt slechts een kleine voorhoede in actie.