Schuttevaer - RSS

last updated: 18 Dec 2018 04:12:11
  • Bulkcarrier met Flettner rotors Grieks schip van het jaar (video)
    De Griekse bulkcarrier Afros, uitgerust met vier Anemoi Flettner Rotors, is door Lloyds List uitgeroepen tot Grieks schip van het jaar 2018.
  • Generator op hoofdmotor wint Dame Design Award
    Generatoren draaien vaak langdurig onderbelast. Dat is verspilling van brandstof en sneu voor het milieu. Een door de hoofdmotor via een tandwiel, hydraulische pomp of distributieriem aangedreven (hulp)generator is dan een interessante optie om op onderhouds- en brandstofkosten te besparen.
  • ABB rust ferry uit voor navigatie vanaf de wal
    De Finse ferry Suomenlinna II heeft onlangs zonder gezagvoerder aan boord gevaren. Kapitein Lasse Heinonen navigeerde het schip vanaf de wal op kilometers afstand van het schip. ABB leverde de techniek en spreekt van een ‘baanbrekend resultaat’.
  • Importeurs bouwen zelf Stage V-dieselmotoren
    Nederlandse motoren-importeurs gaan zelf scheepsmotoren (om)bouwen en certificeren volgens de nieuwe Europese NRMM-standaard (‘Stage V’). Omdat niet-Europese fabrikanten daar geen heil in zien, dreigde een tekort aan zware binnenvaartmotoren. Naar verluidt zien zeker twee leden van de branchevereniging VIV kans, met goedkeuring van overheidsorganen RDW en ILT en ondersteund door TNO, als fabrikant de markt op te gaan.
  • KPN in cyber-wereld van onderzeeboten
    De Nederlandse telecomprovider KPN gaat zich bezighouden met de ontwikkeling van innovatieve cyber-oplossingen en veilige data-overdracht voor de toekomstige onderzeeboten van de Koninklijke Marine.
  • Energie uit rivierstroming
    Uitvinder William Pieneman van Dolphin Tail Energy Solutions is op zoek naar partners om zijn uitvinding op de markt te kunnen brengen. Pieneman claimt een vrijwel wrijvingsloze en onderhoudsvrije generator te hebben ontwikkeld, die energie opwekt uit de stroming van rivieren.
  • Maritieme Green Deals later
    De Green Deals voor de binnenvaart, de zeevaart en de havens zijn niet zoals eerder gepland dit jaar gereed. Ondanks aandringen van Tweede Kamerleden presenteert de minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de deals pas in de eerste helft van volgend jaar. Ze opperde donderdag 6 december tijdens het Algemeen overleg Maritiem dat het wellicht een mooi verjaardagscadeautje voor haar zou kunnen zijn. Ze is op 12 juni jarig.
  • ‘Duitsland stelt dezelfde eisen aan klein schip als Nederland'
    Duitsland stelt geen andere technische eisen aan kleine binnenvaartschepen dan Nederland. De technische eisen voor binnenvaartschepen zijn in alle CCR- en EU-landen geharmoniseerd. Nederland kan daar niet eenzijdig van afwijken, en de andere lidstaten evenmin.
  • Sendo Liner vaart op accu's door Rotterdam en Friesland
    De door Sendo Shipping en Concordia-Damen ontwikkelde Sendo Liner (110 x 11,45 meter) vaart straks volledig emissieloos door de havens van Amsterdam en Rotterdam en delen van het Prinses Margrietkanaal.
  • Overloper leidt tot vervuiling in Brunsbüttel
    Een overloper heeft zondagmiddag 25 november voor een flinke verontreiniging gezorgd in de binnenhaven van Brunsbüttel.
  • Stokanker al zeker 900 jaar oud
    Het stokanker is al een paar decennia uit de gratie als het meestgebruikte anker voor de zee- en binnenvaart. Andere ankertypen die eenvoudiger in een ankerkluis kunnen worden opgeborgen kwamen ervoor in de plaats.
  • Robotschepen: Eerste schaalmodel vaart autonoom op de IJzer
    Vlaanderen heeft de IJzer 13 november officieel in gebruik genomen als ‘proeftuin' voor robotschepen. De eerste semi-autonome vaart werd gemaakt met een schaalmodel van een zelfvarende duwbak en is volgens de wetenschappers succesvol verlopen.
  • Vermiste Argentijnse onderzeeboot ligt in diep ravijn
    Precies een jaar na de plotselinge verdwijning op de Atlantische Oceaan van de Argentijnse onderzeeboot A.R.A. San Juan is het wrak gelokaliseerd. Het ligt in een diep ravijn in de zeebodem op 600 kilometer ten oosten van Comodoro Rivadavia.
  • Waterstof is bruikbaar in de binnenvaart
    Waterstof is in principe bruikbaar als brandstof in de binnenvaart. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie in het kader van het Duits-Nederlandse samenwerkingsproject Marigreen.
  • Duitse noodkreet Europese eisen binnenvaartmotoren
    De huidige generatie dieselmotoren voor de binnenvaart mag vanaf eind volgend jaar niet meer worden geïnstalleerd. Ze zijn niet schoon genoeg. Maar alternatieven zijn nog niet op de markt. Het Duitse Bundesverband der Deutschen Binnenschifffarht (BDB) luidt hierover de noodklok.